15 Mar
חמישה מפתחות לניהול אי וודאות


עם כל מה שקורה עכשיו בעולם, המושג VUCA* מקבל משמעות חדשה לגמרי.

איך אפשר להתכונן לכזה ארוע משמעותי?

במצבי אי ודאות ומשברים גדולים יש לרוב פחות אפשרות להיות פרואקטיבים, אבל כן אפשר להגיב מהר, ולשנות את מסלול הפעולה באופן תכוף יותר על מנת שיתאים למצב המשתנה. בשביל לעשות את זה, ובכלל בשביל להצליח לנהל מצבים כאלה, הנה חמש המלצות לפעולות טקטייות חשובות שכדאי ליישם:


להתקדם עם החלטות לטווח קצר

הנטיה במצבים עמומים היא לפעמים לעצור ולחכות, מה שדוקא יכול לגרום להחמרת המשבר. לכן הדבר הנכון לעשות הוא לקחת הנחות עבודה, הכי הגיוניות לפי כל מה שידוע בשלב זה, ולהתקדם עם החלטות קצרות טווח.  אפילו אם חלק מהעבודה "נזרק לפח" העשיה היא חשובה ולרוב החלטות לטווח קצר משרתות היטב את המצב וההתקדמות היא אמיתית.


שקיפות 

שקיפות חשובה במצבי אי ודאות עוד יותר מתמיד מכיוון שדוקא במצבים אלה יש לאנשים יותר צורך במידע ובתחושה של ביטחון. לכן שקיפות היא מרכיב קריטי בהתנהלות במצבי או ודאות, היא מעלה את הבהירות והאמון, מקטינה שמועות וספקולציות, ומעלה את הפרודוקטיביות. מעבר לזה, היא מייצרת את ההבנה המשותפת של כל הצדדים הרלוונטים.


להשתמש בנתונים ובעובדות כמה שיותר

דוקא במצבים כאלה שבהם כולם מודאגים ויש משקל רב למצב הרגשי, חייבים יותר מתמיד לבדוק את הנתונים, לודא את העובדות, מה שכן ידוע יכול לעזור מאוד. זה יכול להיות מקרי עבר, או סטטיסטיקות של מצבים דומים, כמו גם נתונים ספציפיים עכשווים, אבל בכל מקרה שאפשר יש לבדוק ולהסתמך על נתונים. הדעות והפרשנויות במצבים אלה לרוב יהיו קיצוניים יותר מהמצב האמיתי, ולכן את הנחות העבודה והחלטות כדאי לבסס על העובדות הידועות ולא על דעות ופרשנויות.  


להקשיב יותר אבל גם לסנן יותר.

מה זאת אומרת? מצד אחד כדאי לשמוע דעות רבות. זויות מבט שונות מאוד יכולים לעזור בהתמודדות ולייצר רעיונות חדשים ופתרונות יצירתיים. מצד שני במצבים כאלה יש גם הרבה קולות שליליים ולא מקדמים שמנסים לבלבל ומתמקדים במה שאי אפשר. אל תתנו להם. סננו.


לבדוק את ההנחות שלקחנו כל הזמן ולעדכן את מסלול הפעולה

חובה לבחון את הנחות העבודה שנלקחו באופן תכוף ולודא שהן עדיין הגיוניות. זה חלק ממש הכרחי בניהול נכון של אי ודאות. כל הזמן להיות עם אצבע על הדופק, וכל הזמן להגיב לשינויים בסביבה. הנחות שלקחנו לפני שבוע יכולות כבר לא להיות היום רלוונטיות ואז נצטרך לשנות הנחות עבודה ולשנות מסלול, ולעומת זאת הן יכולות להתחזק ואז נוכל להגביר את המאמצים בכיוון שלקחנו. בכל מקרה, חשוב לא להתקבע ולבחון זאת כל הזמן.


ולסיום, עמידות והתמדה הם קריטים במצבים האלה. המנהלים שמסוגלים לספוג את אי הודאות, ליטוע ביטחון בצוותים שלהם ולהפגין עמידות והתמדה, הם אלה שיצלחו את המשבר ויובילו הלאה.


בתקווה שנחזור לשגרה במהרה ואיחולי בריאות לכולם!



(*A term used to describe  the - Volatility, uncertainty, complexity and ambiguity of today’s world).

מנהיגות וניהול ופיתוח מנהלים - מנהיגות במצבי אי ודאות ומשבר והתחזקות הפוליטיקה - 17.3.20 - 426811.pdf


מנהיגות בזמן משבר - IQL.pdf


תקווה בתקופת מלחמה.pdf

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.