16 Dec
ניהול פרויקטים - סיכום 2019

האם 2019 היתה שנה של פריצה בניהול פרויקטים?


2019 מסתיימת עוד שניה, ואיתה מסתיים העשור השני של המילניום, עשור משמעותי מאוד בתחום המתודולוגיות והפרקטיקות של ניהול פרויקטים.

אי אפשר לשכוח שזהו העשור שבו טרנספורמציות דיגיטליות כבשו את הבמה,

פרויקטים שינו את הפוקוס מניהול תכולה לניהול ערך עסקי, ושינו תרבות (פתיחות לשינויים!),

Agile  ו- DEVOPS  הפכו לגורם מאפשר ומקדם לפרויקטי תוכנה (ופרויקטים בכלל),

Data ו – AI הפכו לשם המשחק,

אוטומציות וכלים חדשים ומשמעותיים נולדו,

ארגונים החלו לשנות את התרבות לפתוחה יותר (לפחות חלק גדול מהם),

ועוד... ועוד... ועוד...


כל שנה מהעשור הזה היתה משמעותית מאוד.

מהם אם כך האספקטים שהתקדמו ופרצו דרך ב-2019? ובאיזה נושאים עדיין נשארנו במקום?


התפיסה החדשה והמעניינת ביותר בניהול פרויקטים שהתפתחה ב-2019 היא ההגדרה של המעבר מניהול פרוייקט לניהול מוצר ("“from project management to product management”).

התפיסה מתמקדת בארגוני IT ובדרך שהם מנהלים פרוייקטים וטוענת שיש לשנות את דרך ניהול הפרוייקטים מהבסיס שלו, כלומר ממש מהיסודות שמגדירים מהן המטרות והמיקוד של ניהול הפרוייקט ואיך עושים אותו.

עם הספר  Project to product ( by Mik Kersten, Ph.D), ,

אימוץ התפיסה ב red hat שהפכה את הנושא הזה רלוונטי גם בפרוייקטי קוד פתוח,

התחזית של גרטנר שזהו שינוי שהכרחי לכל CIO ב-2019,

נראה היה שזוהי הבשורה החדשה בנושא ניהול הפרויקטים ב-2019.


כדי להבין את התפיסה הזו ובמה היא שונה מניהול פרויקטים "קלאסי", אפשר להגיד שהפוקוס שלה הוא על ניהול ממוקד תוצאות ויצירה של מוצר, במקום ניהול ממוקד משימות ולו"ז. 

כלומר, היא נובעת מההנחה שניהול פרויקטים קלאסי מתמקד במעקב אחר משימות, פעילויות, תקציב, ולא בתוצרים ובערך והפונקציונליות שהם מביאים, בעוד תפיסת ניהול המוצר מתמקדת בניהול שחותר לתוצאות ולערך עסקי ברור.  

 “It’s time to shift mindsets and embrace behaviors and metrics that quantify success based on outcomes, which is often defined by the software’s end users”

אומרת Michelle Shuttleworth group מנהלת בכירה ב-Deloitte , מובילה את תחום השרותים והחדשנות. 

צוותים כבר הטמיעו ב-DNA שלהם צורה מסויימת של עבודה שלרוב מתמקדת בפעילויות, פגישות, משימות, ותוצרים, במקום לשים דגש על תוצאות. ניהול מוצר משנה את הדרך שבה צוותים רואים את העבודה שלהם.


גרטנר גם מגדירים את היתרונות של התפיסה לארגוני IT בראייה של 360 מעלות:

וכמו שאפשר לראות, ע"פ גרטנר, היתרונות של התפיסה הם רבים בכל הנושאים החשובים.


אז האם זוהי באמת פריצת הדרך של 2019?

מכיוון שרוב ארגוני ה-IT מאמינים שהם כבר ממילא ממוקדים בתוצאות ובערך עסקי, ולא מרגישים שהם מנהלים פרויקטים במונחים של משימות ותו לו, קצת קשה להם להתחבר לתפיסה הזו. ולכן, לא בטוח שהיא אכן מביאה את השינוי שהיא מתיימרת להביא. ברוב הארגונים התפיסה הישנה של ניהול פרויקטים כמשולש של תכולה מקובעת, לו"ז ותקציה כבר התפתחה מזמן לניהול של ערך עסקי ומיקוד בתוצאות מהירות. בנוסף, הטרמינולוגיה של "ניהול מוצר" מתקשה להעביר את המסר וקצת מבלבלת.

אז מה כן?

מהפכות כנראה שלא, אבל בהחלט יש כמה תחומים שבהם כן אפשר לראות שינוי והתקדמות ב-2019:

  • ערבוב והתאמה של מתודולוגיות – זוהי מגמה ברורה שהתפתחה הרבה בשנה האחרונה. למדנו להשתמש בעקרונות וכלים ממתודולוגיות שונות ולא להצמד לשיטה אחת סגורה. מנהלי הפרויקטים מבינים יותר את העקרונות השונים של השיטות השונות ויודעים להתאים חלקים מהם לפי הצורך וליצור עבורם את שיטת העבודה המנצחת.

  • כלים טובים יותר לניהול מרוחק – מבחינת הניהול המרוחק התקדמנו הרבה, לפחות מבחינת טכנולוגית. ברוב הארגונים והמשרדים נמצאים היום כלים חזקים מאוד לשיתוף, לתקשורת , לוידאו, כך שאפשר בקלות רבה להיות בתקשורת זורמת גם עם משרדים מרוחקים.

  • הבנה חזקה של משמעות הערך העסקי בפרוייקט – כן, זה לא לגמרי חדש, אבל בכל שנה יש צעד גדול נוסף קדימה בנושא הזה ובהבנה של החשיבות שלו. רוב המנהלים הצעירים מדברים על זה בהתלהבות רבה ומאוד ממוקדים בהבנת הערך והמימוש שלו.


ומה עוד לא קרה ?  עדיין יש מספר תחומים חשובים ומאתגרים בניהול פרוייקטים שבהם לא היתה התקדמות:

  • אתגרי המטריצה – רוב המנהלים עדיין מתקשים מאוד להצליח כפי שהיו רוצים במבנה המטריצה.  וככל שמבנה המטריצה מורכב יותר, כך האתגר משמעותי יותר, כמו גם ההשפעה על היעילות והממוקדות. (לא הגיע הזמן לפשט מבנים??? )

  • כמויות ה-re-work וה-waste – עם הגמישות והפתיחות לשינוי שהופכים לחלק אינטגרלי מפרוייקטים, מנהלים עדיין לא מצליחים למנוע או להפחית משמעותית את "תופעות הלוואי"- ה re-work והבזבוז (פעילויות שבוצעו ו"הולכות לפח"), וארגונים מתקשים להבין איך להעלות את הפרודוקטיביות בפרוייקטים ובכלל.

  • כלי ניהול פרויקט 360 מעלות – עם כל הכלים המצויינים של ניהול מחזור חיי פיתוח וניהול פרויקטים עדיים אין בנמצא את הכלי האולטימטיבי שיתן ניהול פרויקט 360 מעלות כולל האספקטים האסטרטגים, והטקטיים, וכולל כל ערוצי הניהול.

  • שימוש ב-data  ו- AI , וחיזוי תוצאות – למרות הכוונות הטובות והתחזיות, התחום הזה עדיין בחיתוליו ויש להניח שיתפתח רבות בעשור הבא.


לסיכום, עם כל השינויים הנפלאים וההתקדמות שנראית לעין בעשור השני של המילניום, עדיין יש לאן לשאוף,

ואין לי ספק שהעשור שלפנינו יהיה מרתק ומרגש לא פחות.

כל שנשאר לנו הוא להחזיק חזק, להתכונן להפתעות, ולהנות מהמסע .

שתהיה אחלה 2020!


נ.ב

אתם מוזמנים להתרשם מקורס ניהול פרויקטים אונליין העדכני ל-2020!

Professional PM 2002

כל הזמן עם היד על הדופק!


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.