02 Sep
הסיבות העיקריות לאובדן חדשנות בחברות מוצר

הספר “Inspired – how to develop tech products customers love” מאת Marty Cagan מכיל תובנות רבות על הסיבות שבגללן מוצרים וחברות מוצר מצליחים או נכשלים.

אחת האנליזות המעניינות בספר מתייחסת לסיבות המרכזיות שבגללן חברות שגודלות מאבדות את יכולת החדשנות שלהן   (ספוילר - אם הן פותחות "Innovation center " זו כבר נורה אדומה).

זה לא מחוייב המציאות, מכיוון שכפי שאנחנו יודעים רבות מהחברות החדשניות ביותר בעולם הן ענקיות (אמאזון, גוגל, נטפליקס...). אז למה זה קורה לכל כך הרבה מהן?


בקצרה, החברות האלה מאבדות את המאפיינים שיוצרים תרבות של חדשנות מתמדת:

את המיקוד בלקוח והתשוקה לרגש אותו ולהביא לו ערך,

את החזון המוחשי והברור,

את הפוקוס,

את ההעצמה של צוותי ניהול המוצר,

היכולת לקחת סיכונים,

הזמן הפנוי לחשוב ולחדש.

במקום זה, הן מתמקדות בלמקסם את הערך של המותג שכבר נוצר ועובד, לא מנסות לבנות משהו חדש, מתחילות לתהות מה הצעדים הבאים, ומושפעות מידי מבעלי העניין שמגינים על הקיים.


לחברות שמאבדות את היכולת לחדש חסרים אחד או יותר מהמאפיינים הבאים:


  • תרבות ממוקדת לקוח – ההבנה של הצרכים האמיתיים והעמוקים של הלקוח והרצון לרגש אותו מובילים קבוצות מוצר למצוא בשבילו פתרונות חדשניים.


  • חזון מוחשי וברור – אחרי שהחזון הראשוני כבר מומש, הרבה חברות מוצר שואלות – מה הצעד הבא. כאן על המנהיגות בחברה להכנס ולמלא את החלל. יצירת חזון משלים, חדש, אשר יכוון את הצוותים.


  • אסטרטגיית מוצר ממוקדת – הרצון לרצות את כולם הוא לרוב בעוכרי חברות המוצר אשר מאבדות עקב כך את הפוקוס שלהן ומתפזרות.


  • מנהלי מוצר חזקים – כאלה שיכולים להכנס לנעלים של המייסדים אשר גיבשו את הרעיונות והחזון הראשונים ולהמשיך ליצור ולהוביל את המוצר קדימה.


  • צוותי מוצר יציבים – התנאי המקדים לחדשנות הוא היכולת ללמוד ולבין את המסגרת, את החומר והרקע שמהווים את הבסיס למוצר.


  • שיתןף קבוצת הפיתוח ב- discovery  - אנשי הפיתוח הם הרבה פעמים המפתח לחדשנות במוצר. לשתף אותם בתהליכי הגדרת הדרישות והאפיון מהשלבים ההתחלתיים זה מפתח לשימור החדשנות והפתיחות לשיתוף רעיונות.


  • אומץ ארגוני – כשחברות גודלות יש להן הרבה יותר מה להפסיד והן הופכות למכוונות צמצום סיכונים. אך הסיכון הגדול ביותר הוא להפסיק לקחת סיכונים. צריך לעשות זאת כמובן באופן חכם, אבל לקיחת סיכונים היא הכרחית לתרבות של חדשנות.


  • צוותי ניהול מוצר מועצמים – אל להן לחברות להפוך את ה-roadmap  וה-Features  של המוצר למרכז העשייה היחיד. יש לאפשר לצוותי ניהול המוצר לצאת מהקווים ולהמשיך לחשוב וליצור רעיונות ודרכים חדשות להביא ערך ללקוח ול-business. הפתיחות בארגון להכנסת רעיונות חדשים ל-roadmap  ושינויים ולהעצמה של צוותי המוצר צריכה להיות גדולה.


  • הלך רוח של מוצר – הפוקוס של מוצר הוא להביא ערך ללקוח ודרך כך להביא ערך לחברה, ולא ההיפך, וזה הלך רוח שחייב להשמר.


  • זמן לחשוב ולחדש – הרבה פעמים כשחברות גודלות צוותי המוצר עסוקים רוב זמנם באימפלמנטציה של יכולות, בתיקון באגים, בטיפול בחוב הטכני, וכו'. כאשר זה המצב, זה בלתי אפשרי לחשוב וליצור. מנהיגות החברה צריכה לדאוג שלאנשים יש זמן לעשות גם דברים יותר אסטרטגים ביום יום.



לסיכום, חברות מוצר חזקות שומרות על תרבות חדשנות מתמדת. הן מקפידות במיוחד לא ליפול למלכודות הכל כך רבות שיש להן גם כשהן גודלות ולהמשיך לעודד ולבחורבחדשנות כל יום מחדש.

כאשר שומרים על הערכים האלה, גם בזמן גידול אפשר לשמור על תרבות של חדשנות, ולהשאר בחוד החנית. חברות שכבר עברו את השינוי והפכו לאיטיות ושמרניות יותר, יצטרכו שינוי משמעותי בשביל לחזור לקצב והתרבות שהיו רוצות לשמור.


* קורס ניהול מוצר של GlobaLeadPro :

Product PRO

מבוסס על הספר - Inspired !

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.